Friday, September 18, 2009

Jangan Calonkan Isa Samad - Dr Mahathir

PUTRAJAYA, 19 Sept (Bernama) -- Jangan letak Tan Sri Isa Samad sebagai calon Barisan Nasional bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bekas perdana menteri itu berkata imej Umno akan terjejas kerana dianggap tidak serius dalam memerangi politik wang sekiranya masih meletakkan mereka yang sudah didapati bersalah dalam rasuah politik sebagai calon.

"Tan Sri Isa sudah didapati bersalah, kalau Umno letak dia juga bermakna bahawa Umno tak ambil berat tentang kes-kes macam ini.

"Kalau pun dia (Isa) boleh menang di situ, kena fikir seluruh Malaysia fikir apa terhadap Umno," katanya dalam temuramah dengan Bernama.

Dr Mahathir berkata demikian ketika diminta mengulas ura-ura Isa turut disenarai sebagai calon bagi pilihan raya kecil itu.

Dr Mahathir berkata walaupun Umno bahagian Teluk Kemang yang diterajui Isa sendiri mahukan dirinya bertanding, mereka perlu ingat bahawa pilihan raya kecil itu bukan melibatkan wakil dari Umno bahagian itu sahaja yang bertanding.

Ini kerana rakyat akan melihatnya sebagai mewakili Umno dari seluruh negara dan menggambarkan pendirian Umno, katanya.

"Macam satu orang boleh menang jadi Presiden Umno tapi tak bermakna dia boleh menang pilihan raya," katanya.

13 comments:

lidahbercabang said...

aSSALAMUalaikum wbt Tun,

Saya sanjung atas nasihat dan saranan mantan Perdana Menteri Dr Mahathir agar bekas Menteri Besar N9 itu tidak dicalonkan pada pilihanraya kecil DUN Teluk Kemang demi kebaikan UMNO dan BN.

Beliau, Tun yang mempunyai pengalaman luas dalam politik dah tentu ingin melihat pewaris UMNO kembali dihormati dan disegangi, beliau tahu sebab kenapa Isa tidak sesuai untuk dicalonkan pada pilihanraya itu. Kita penyokong atau pemimpin UMNO yang duk ada la ni janganlah ketegar atau keras kepala... ikut saja nasihat orang tua-tua, tentu ada banyak hikmahnya. Dato Paduka Ahmad Bashah pun cium tangan Tun semasa majlis berbuka puasa dan penyampaian sumbangan di Masjid Rafeah ri tu... pemimpin-pemimpin lain p mana tak nampak batang hidung pun, duk gagau sana sini kot... kalau banyak duit pun dah terlambat... supermarket dan pekan nat dah katup... kesian yang balik raya di Langkawi muntah-muntah sepanjang perjalanan, bukan pasai ombak laut... tapi pasai dit raya kurang... sampai hati depa buat mcm tu no... Sabar chek na ingat kat Tuhan banyak-banyak... kesempatan ini lidahbercabang nak ucapankan selamat hari raya, maaf zahir dan batin pada semua pembaca.

Anonymous said...

lida bercabang, betoi ka saya dapat tau byk meja kosong masa majlsi buka puasa kat masjid rafeah tu?
Byk pemimpin Umno tak mai? pasai apa? lagi satu tun m kata ada mb kedah yang suruh dia keluar umno? siapa mb tu?

lidahbercabang said...

Tak betoi 2... dua meja kosong tu pasai golongan wanita VVIP tak ramai, contoh Tun Dr Siti Hasmah dia mai awal dengan Tun M, tapi ketua puteri Alor Setar pasai pa mai lewat, tak malu ka dengan adat dan tatacara menghadiri majlis... elok Tok Bashah bagi kelas penerangan kat puteri ni supaya perkara semacam tu tak berulang lagi... malu aku dengan kelakuan yang semacam tu... pasai MB Kedah suruh Tun M keluar UMNO itu aku tak tau sebab aku tak ada dalam majli pc Tun M.

Anonymous said...

Tapi di Kedah ni, byk pulak wakil rakyat UMNO yang tidak berkelayakan dari aspek akademik dan juga latar belakang kerjaya.
Cuba bandingkan kelayakan tertinggi antara wakil rakyat UMNO dengan wakil rakyat PAS:

UMNO:
1. Rawi Abdul Hamid (SPM)
2.Ir. Nawawi Ahmad (Ijazah Kejuteraan)
3.Abu Hassan Sarif (SRP)
4.Ahmad Zaini Japar (SPM)
5.Saad Man (SPM)
6.Syed Sobri Syed Hashim (SPM)
7.Mahdzir Khalid (M.A. Pendidikan)
8.Ahmad Bashah Md Hanipah (SRP)
9.Suraya Yaacob (Ijazah Undang-undang)
10.Ku Rahman Ku Ismail (MBA)
11.Tajuddin Abdullah (SRP)
12.Azmi Che Hussein (Sijil Pendidikan)

Berikut adalah kelayakan tertinggi wakil rakyat PAS.
Speaker: Dr Abd Isa Ismail (PhD Pengajian Islam)
1 YAB Azizan Abdul Razak (Master in Law)
2.Abdul Ghani Ahmad (Master Pengajian Islam)
3.Ahmad Izzat Shauki (Master Pengajian Usuludin)
4.Md Roshidi Osman (Master Pengajian Islam)
5.Dr ismail Salleh (Ijazah Perubatan)
6.Ir Amiruddin Hamzah (Ijazah Kejuteraan)
7.Mohd Nasir Mustafa (Sijil Tinggi Agama)
8.Ir Pahrolrazi Mohd Nawai (Ijazah Kejuteraan)
9.Mohamed Taulan Mat Rasul (Ijazah Undang-undang)
10.Yahaya Abdullah (Ijazah Pengajian Islam)
11.Dr Hamdan Mohamed Khalib (Ijazah Perubatan)

Lu fikir la sendiri mana yang lebih layak nak pimpin rakyat.

Anonymous said...

Maaf tertinggal nama wakil rakyat muslimah Pas tunggal, Ustazah Siti Aishah Ghazali yang berkelayakn dalam Ijazah Pengajian Islam dari Universiti Al Azhar, Mesir.

lidahbercabang said...

Haha... memang la kalau kita tengok daripada carta kelulusan akademik UMNO dan PAS, kita nampak pemimpin-pemimpin PAS lebih bijak. Tapi perlu diingat memiliki kelulusan yang tinggi saja tidak mencukupi sekiranya pemimpin-pemimpin PAS tak pandai mencetus dan melaksanakan kemajuan kepada negeri dan rakyat, sebangai contoh ada keluarga mak bapa tak pernah bersekolah pun... tapi anak-anak mereka berjaya juga ke menara gading, kerana ibu bapa yang bodoh itu ada daya usaha dan cita-cita. Begitu juga dengan UMNO, Tan Sri Osman Aroff dan Datuk Seri Syed Razak yang pernah memimpin negeri ini banyak membawa kemajuan kepada negeri dan rakyat walaupun mereka tidak berpendidikan tinggi seperti Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan kuncu-kuncunya. Ustar Azizan buat kemajuan apa?... banjir di Titi Teras dan beberapa kampung di Yan baru-baru ini pun dia dah pening... salahkan NCER dan JPS... sepatutnya salahkanlah pemimpin-pemimpin PAS yang berkelulusan tinggi itu. Kalau dah tak pandai nak mengurus mentadbir negeri jemput sajalah Tuan Guru Nik Aziz ketua penasihat agama hang pa tu.. sembahyang hajat 44 malam minta Allah buka pintu hati seluruh ahli PAS supaya dapat membezakan antara parti politik dan agama... jadilah... bersyarah dengan pun bukanya hang reti pun.. hang ni budak mentah, hingus pun tak kering lagi... p main jauh-jauh sikit.... sat lagi aku lesing sakit boleh malu pun boleh.

Anonymous said...

uisshh lidang bercabang ni, awat marah sangat...kami baru perintah setahun jagung nak suruh buat kemajuan apa?
apa maksud hang kemajuan? maju kemajuan mcm mana? cerita sat...p tebang semua hutan dan kambus semua bendang dan buat bangunan? hang mau kedah jadi camtu ka?
kita ni negeri jelapang padi, hang kena faham nooo nak dok kat bandar besaq p la dok kl ka penang ka...bukan di kedah nooo..
banjir di yan tu bukan baru jadi kelmarin, masalah banjir tu dah 50 tahun nooo...
ustaz azizan minta peruntukan rm500 juta nak buat tebatan baru dan korek tali air kat yang tapi kerajaan pusat tak mau bagi...kena tau fakta baru boleh cakap nooo

yang kenang budi said...

la jd trend pembangkang klu tak leh wat letak atas pala kerajaan pusat..takkan sebelum nak amik negeri dulu tak pikiaq kot..memang da keje hangpa pembangkang semua mesti hangpa ada alasan..mengaji tinggi sume wakil rakyat PAS tu dari mana semua kluaq skolah pondok ka? klu BN tak reti urus negara takkan wakil rakyat tu semua dpt pendidikan tinggi camtu..tanpa bantuan karajaan BN dulu adakah wakil rakyat tu leh ngai tinggi..jgn la pasai hangpa cap bulan nak menidakkan sume hasil BN..ni la dikatakan kacang lupakan kulit..klu pun nak jd pemerintah buatlah dengan cara gentlemen..cerita ape yg hangpa bole bagi klu dpt mandat..ni dak tabur fitnah tanam kebencian pada rakyat..ajar rakyat jadi tak berterima kasih..ingatla sekalisekala bohong org percaya tapi klu berterusan bohong buruk padahnya...nanti hangpa kene pukulan maut sampai tak tinggai nama br tau..
klu hangpa baguih sgt tak hilang majoriti melayu di beberapa piliharaya kecil walaupun BN kalah..yang jelas manik urai negeri penjaga pimtu syurga hangpa..pikiaq la guru2 yg ajar hangpa masa kat sekolah dulu..apakah kerana mereka penyokong UMNO maka mereka tak leh msk syurga...hangpa la ni idup atas belas ehsan bukan islam saja..klu puak tu pun balik kat BN ...mampuih hangpa

Anonymous said...

yang kenang budi, hang cakap hanyalah bersandarkan sentimental sahaja...kesian dan sedih tapi apa nak buat, rakyat dah tak mau hangpa dah...nak buat mcm mana? tak kan pengundi dengan cara tak sengaja pangkah kami kot? berdoalah semoga kami dapat ambik kerajaan pusat pulak lepas ni kemudian baru tgk apa perubahan yang berlaku. InsyaAllah.
salam

kopi o kaw said...

Minta bantuan kat kerajaan pusat,kerajaan pusat tak bagi....ni nak cari sendiri la...muka tak malu..tutuh kerajaan mcm nak mampuih,,kroni la rasuah la,tak islam la la,,lepas tu minta bantuan..memang patut tak bagi..kita kata kad sorang2,,maki dia,kutuk dia,,fitnah dia,,kata tak islam la,,,lepas tu pi minta tolong kat dia,,jangan kata dia,kalau aku pun tak bagi..penendang tambah lagi ada..

kopi o kaw said...

lagi satu,,dengan pimpinan BN ramai dah berjaya...ALHAMDULILAH...mai pimpinan pas bola pun kerja kalah...

Anonymous said...

hahahaha...
da mmg tgs krajaan pusat bg pnjaman,dpa mntk jee..
xslhkn???
da org bg kelulusan, mntk je laaa..
at least mntk,halal..
klu umno, y krajaan pusat pn mntk, yg rasuah pn sapu..
kes tu htg negeri kedah bertimbun...
hahahahaha...

abun said...

hutangggg...awat...la krjan pas tak buat hutang??hang mana tau...org berhutang kalu byaq x pa..jngan hutang x bayaq..hutanggg lebih baik dr mungkir janji..mana janji pas kata nk bg parking free,nak tutup kedai jual arak, kedai jual no ekoq...bertambah g ada..dr siasatan yg aku buat,masa bn merintah ada 189 kedai ekoq..la bila pas merintah dah ada 246 buah kedai ekoq...apa kejadah ni...