Wednesday, September 2, 2009

SPEAKER KEDAH GIGIT JARI...


Hasrat Speaker DUN Kedah, Datuk Abdul Isa Ismail untuk mengosongkan kerusi DUN Kota Siputeh tidak kesampaian apabila SPR memutuskan kerusi itu kekal menjadi milik Adun BN, Datuk Abu Hassan Sarif.

SPR mendapati kegagalan menghadiri mensyuarat tidak bercanggah dengan Perkara 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah (UTKNK).

SPR mendapati mesyuarat yang tidak dihadiri oleh Abu Hassan bukan dua mesyuarat berturut-turut dalam satu penggal seperti yang didakwa oleh Speaker Kedah.

Serentak itu, Datuk Abu Hassan berkata keputusan itu adalah kemenangan buat dirinya dan BN kerana sebelum ini dia tidak mempunya rekod buruk berhubung kehadirannya ke mesyuarat.

Jadi selepas ini, seperti kebiasaannya, macam-macam spekulasi yang akan dikeluarkan oleh pemimpin Pakatan Rakyat (PR) yang tidak dapat menerima keputusan ini.

Menteri Besar Kedah, Ustaz Azizan sendiri bercadang untuk mengambil tindakan mahkamah bagi melawan keputusan ini kerana tidak menyangka SPR akan membuat keputusan sebaliknya.

Nampaknya Ustaz Azizan bertambah pening dengan fenomena politik yang berlaku di Kedah...

36 comments:

Detguaq said...

Apakah mereka akan tetap menggunakan undang tubuh negeri untuk memenuhi nafsu?

lidahbercabang said...

Dah tentu... Mahkamah le tempatnye... kita tengokla nanti berjaya ke tidak.. yang pasti Kedah la ni PAS yang perintah.. duk lena lagi... cakap mohong sana mohong sini.. mesyuarat dari pagi tengahari petang malam... subuh pun mesyuarat lagi ka.. hehe... jahanam!!..

ikan said...

Kalau masuk mahkamah pun..sah2 BN menang..PAS bukan tau apa pun..nak tunjuk hebat..tapi bukan tau apa pun..

Anonymous said...

pas lagi pandai dari hangpa la depa semua ada lawyer, doktor, enginer, arkitek bukan mcm hangpa pas spm je

UmNoFaNcLuB said...

haaaa,.....sedar pun hg nooo.....yang jadikan depa tu semua lawyer,doktor,engineer,arkitek tu kerajaan mana yang bantu depa kerajaan PAS ka?? inilah jenis manusia yang tak tau mengenang budi. Dah balas duit bantuan kerajaan BN lps tu hampa belot maka terjadilah PENGKHIANAT.....hang boleh la mengaji takat srp/pmr saja....

Anonymous said...

UmNoFaNcLuB, hg ni betoi2 buta kayu la, depa jadi lawyer,engineer, arkiter bukan pasai kerajaan bn. hg mengaji mana? walaupu aku pass spm gred 3 saja, aku ingat aku lebih pandai dari hg kot.
hg tak tau ka kerajaan malaysia ni kerajaan yang dipertuan agung? parti mana yg perintah dia kena buat la pembangunan sumber manusia. awat la bengong sungguh hg ni. negara cuba yg diperintah secara kuku besi pun buat universiti gak dan ada lawayer ada enginner. negara mundur mcm papu new gunea pun ada engineer.
kalu pas perintah negara hg ingat depa tutup semua universiti ka? tentu lagi baguih kot depa akan wajibkan semua student ambik pengajian islam secara wajib bagi faham apa tu ad din.
awat la hg ni karat sgt.
oo..hg baca blik aku komen dlm artikel "apa tunggu lagi dengan pkr".

lidahbercabang said...

Taik gagau... sebab tu rakyat kalih (padan muka)... dah tu berkelie sesama sendiri, berpuak-puak rebut jawatan, dengki.. sedar la sikit negeri orang lain dah perintah... hang pa mengaji tinggi tera mana?... akai macam kerbau, lembu lagi... Tun M besa kata di Mentaloon... DIA ADA BELA SEKOR ANJING.. TAPI SAYANG, ANJING TU CUMA KENAI DIA DAN ISTERI DIA SAJA... ANJING TU TAK KENAI ANAK DIA... ANJING TU GIGIT ANAK DIA... kalau orang mcm Tun M pun boleh kata mcm tu... aku nampak hang pa halus je... hangpa tok sah la dok bangga sendiri... sebenarnya rakyat dah meluat dengan orang mcm hangpa ni, depa meludah kiri kanan kalau hang pa lalu (buang sial)... bayangkan orang semcm Tun M anggap hang pa ni mcm anjing... masyaallah... bye-bye la UMNO...

Lubukkk said...

kasaq sunguh hampa ni..boleh samakan anjing dengan manusia...mana hampa mengaji ni..ooo biasa la orang Pas memang suka kata kat orang.. tengok saja la pemimpin2 depa Tok Guru pun kuranq ajaq..anak murid lagi la..sapa tak kenai mat sabu??jaguh kg yg suka maki orang.. tu pun depa sanjung macam dewa..berpolitik kita biaq la stady sikit..malu kat bangsa2 lain yg dok perati..patut kita orang Melayu Islam ni kena bersatu..tapi puak hampa gak yg tak mau..pasai tokguru hampa tu la..UMNO ngan Pas nak dok berbincang orang tua tu tak mau..nak jaga hati PR lain..orang tua tu tak sedaq adil ngan dap nak perkuda Pas ja..

lidahbercabang said...

Hehe... habuan la chek oii... len kali kalau hang nak belajar maki orang.. mai la kat kami... baru berkesan.. haha... janam!!...

Anonymous said...

Lubukkk, hg jgn dok tuduh sebarangan kata org pas dok maki org dan tuduh tok guru dok maki org.
Yg dok maki itu adalah individu tertentu saja mcm umno juga nazri aziz tu keja dia dok maki org juga dlm parlimen dia maki lagi dasyhat mungkin hg tak tau kot.
tok guru tak mau bersatu dgn umno pasai hangpa dah sakit kronik dah baru nak cari pas dulu hangpa hina pas. lani dap pun sanggup sokong pas, tak kan dap pekuda pas.
jadi mca dgn mic sokong umno jadi la ni mca dan mic dok pekuda umno jugak ka? pasai apa umno sokong mca? depa bkn cina ka? hg kena tau fakta baru boleh cakap noooo

lidahbercabang said...

Pasai orang Melayu ni.. Tun M pun dah kata... MELAYU mudah lupa... UMNO tu sebenarnya Melayu... bukan Cina, bukan India.. bukan Serani tapi Melayu... Lain la Dato Paduka Ahmad Bashah (Melayu + Mamak) selamatttt la Dato tak kena kutuk... Ir Guntur walaupun Melayu tulin tapi dia dah berjaya sampai dapat IR dan ada kompeni besar... Sdra Zubir plak (Melayu + Mamak + Arab).. hehe.. hangpa tu Melayu tulin yang duk sokong UMNO... (Mudah Lupa).. sepatutnya hangpa salahlah sesama sendiri... Tok Guru tu dah jadi MB... hangpa jadi pa?...

Lubukkk said...

anonymous hang tak mengaku lagi..keburukan orang hang nampak..kedajalan sendiri hang tak mengaku...yg bagi cadangan Hj Hadi bukan UMNO..sekian lama dah UMNO dok ajak..tapi Pas buat tak tau ja..bila Hj Hadi buat cadangan..apa lagi UMNO sambut dgn baik..tapi sayang orang tua tu yg menjadi penghalang.... UMNO,MCA,MIC boleh bersatu..takdak lagi la puak ni buat kacau..tak macam rakan kesayangan hampa dap..yang buat huru hara kat Perak sapa?? yang halang persidangan sapa?? yang menderhaka pada Tuanku Sultan sapa?? yang bagi tanah hak rakyat Perak 900 tun kat orang cina sapa?? patutnya tangtu pun hampa dah kena sedaq..Pas takut pada Dap..tunduk kemahuan depa...kalu Melayu mudah lupa..apa jadinya Nizar?? apa bangsa dia..dah tentu dia tak tolong orang Melayu..sebab dia bukan melayu.. dia hanya tolong bangsa dia saja..jadi apa bangsa dia???????????? sendiri mau tau la...

Anonymous said...

lubukkk ooo lubukkk hg ni nampaknya tak faham-faham la. Hajdi hadi ajak kerajaan pusat bekerjasama dengan kerajaan negeri yang ditadbir oleh pembangkang, bukannya pas nak masuk bn. hg keliru kot statement dia. Haji Hadi kata bekerjasama maksudnya hangpa jgn la buat perak camtu.
Hg tak tau sebenaqnya pasai isu tanah tol tu ka? ok aku bg tau sikit la yg lain hg kena cari bahan baca nooo.
apa yg berlaku ialah tanah kampung baru utk kaum cina itu hakikatnya tidak akan diambil balik oleh kerajaan kerana itu adalah persefahaman antara kerajaan zaman dulu dengan bekas-bekas penyokong komunis. ada tau ka?
Jadi penduduk di kg baru tu dah lama minta kat kerajaan supaya tanah depa duduk dah lebih 50 tahun tu diberi geran supaya depa senang nak utk apa-apa urusan la termasuk pinjaman bank nak besaqkan rumah.
Jadi pada PRU lepas, pembangkang buat manifesto utk bg tanah tu kat depa tapi kemudiannya nizar buat perjanjian baru dia kata kjaan tak boleh bagi hak milik mutlak kat penduduk tu so kjaan setuju bg jaminan 900 tahun tak akan usik dan pajak kat penduduk selama 900 tahun.
Sebagai timbal balik utk orang melayu pulak, kjaan bersetuju untuk bagi pajakan yang sama tempoh utk semua sekolah-sekolah agama atau pondok di atas tanah kjaan. tu hg tau ka? tu la kebijaksanaan nizar.
satu lagi hg tau ka dap tu lg baguih dari mca yg rasuah? hg tak tau ka apa dah jadi kat pkfz?
dap la yg dedahkan semua tu hg tak tau ka? sian kat hg ni la byk yg hg tak tau rupanya.

UmNoFaNcLuB said...

ya mmg kerajaan la dibawah naungan kebawah duli yang maha mulia yang dipertuan agong...awat kerajaan malaysia la ni tak mewujudkan pendidikan islam ka..?? setahu aku la dari sekolah rendah lagi ada semua tu termasuk bahasa arab...patut la hg pas spm gred 3...tp puak mana yang tak hormat raja sampai buat demontrasi tidur kat depan keta sultan tu...

Anonymous said...

UmNoFaNcLuB, aku mmg la pas spm gred 3, tapi aku tak tau la hg ni pas atau fail spm hehehe. takpa la utk penetahuan hg, silibus pendidika Islam di sekolah ni tak mencakupi utk orang bukan Islam memahami apa itu Islam. Hg faham ka? Sebab tu la orang bukan Islam ni tak faham apa itu islam sebab umno bagi depa takut kat Islam. Bila pas cakap pasai hudud, umno bantah dan kata hukum hudud tu tak sesuai utk negara ni, jadi secara tak langsung umno kata hukum islam tak sesuai dan umno menolak hukum islam. Jadi barangsiapa yang menolak hukum yang ditetapkan oleh Allah, maka apakah hukumnya? tak mau la aku sebut kan, sendiri mau fikirlah.
Hg jgn kata pas tak hormat raja, umno pernah buat demostrasi isu menarik kekebalan raja-raja melayu dulu, dah lupa ka? masa dr mahathir pinda perlembagaan dan hak-hak keistimewaan raja-raja melayu dihapuskan? jadi hangpalah yg tarik kekebalan raja dan pernah menentang raja sampai pinda undang-undang, bukannya pas nooo. ada faham ka?
harap hg ni byk2 la membaca supaya fikiran hg lebih terbuka dan mendapat hidayah sempena bulan mulia ni.
salam

UmNoFaNcLuB said...

sembang UMNO tolak hudud, la cuba hampa laksana tgk kat negeri kedah ni...sbb hampa dah perintah kan, aku nak tegok puak yang sekutu ngan hampa nak kata pa....depa sokong ka dak.....benggong..

Anonymous said...

awat pulak? umno sokong hudud ka? tu la aku kata hg yg bengong, dap tak sokong hudud sebab depa tak faham islam, la nie peringkat awal biaq la depa sokong parti islam dulu. lepas nie baru kita jelaskan apa itu islam kat depa, lepas tu barulah kita bole bincang pasai hukum hudud dgn depa. tak kan buat mengejut kot.
yg kita heran pasai apa umno sendiri yg faham pasai islam pun menentang hudud dan menakut-nakutkan islam kat puak sekutu depa. ada faham ka?

lidahbercabang said...

Hehe... kena hamtam dah... padan muka... Selamat Berpuasa untuk semua umat Islam dan menyambut kedatangan Syawal yang kian tiba... lidangbercabang nak p cari duit raya sat.. bye bye tata...

cucu said...

kalau camnilah keadaannya org2 amno ni...makin jahanamlahh amno nii

aktivis said...

puak pas ni orang lain tak leh komen apa kat depa...semua depa betui..PAS tu pun dulu tubuh pasai ustad fuad kecewa kalah lawan presiden umno ngan tunku..tu yang lari buat PAS tu sebab kecewa jerrr bukan pasai nak tubuh negara islam dan buat hudud pun...lepas tu guna taktik doktrin komunis untuk dasar parti , bencikan pemimpin kerajaan....guna agama untuk tipu orang melayu, sedangkan orang pas pun bukan banyak ilmu agama pun , setengah tu baca quran pun tak tau tapi dah nama parti tu cam tu orang ingat PAS tu islam la....yang tok-tok guru PAs ni pun tak banyak ajar bab-bab yang baik-baik kat ahli depa..cuma ajar maki orang lepaih tu berkorban dengan bagi duit masa ceramah..last-last ketua-ketua depa yang kaya..ahli dok tara tu jugak..

Anonymous said...

aktivis, bila nak komen hg mesti tau fakta sejarah yg betoi nooo, mai aku cerita sikit pasai pas.
sebenaqnya semasa penubuhan umno, semua org melayu termasuk golongan ulama menyertai parti itu untuk menuntut kemderkaan.
kemudianya, selepas mencapai kemerdekaan, dasar-dasar negara yang dilaksanakan oleh umno telah membelakangkan Islam dan menggunakan pendekatan cara barat iaitu mengamalkan dasar kapitalis yg dirancang oleh puak orientalis barat.
Tidakan bn untuk melaksanakan dasar-dasar kapitalis itu telah ditentang oleh golongan ulama kerana ia bercanggah dengan sistem Islam.
Tetapi tunku tidak peduli bantahan golongan ulama itu dan depa pun disingkirkan.
golongan ulama kemudiannya cuba bertandinglah jawatan dalam umno untuk membetulkan kesilapan umno. malangnya golongn ulama semua kalah kerana ketika itu orang melayu lebih senang dengan cara barat kerana ada byk hiburan, boleh main kuda, arak tak diharamkan dalam majlis-majlis dan zaman itu adalah zaman anak-anak muda ago-go.
disebabkan itu, golongan ulama yang diketuai oleh ustaz fuad, abdullah fahim (datok kepada bekas PM Abdullah Badawi) dan beberapa ulama lain menubuhkan parti baru yang dinamakan Pan Malaysia Islamic Party atau PAS.
Jadi perjuangan untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam secara berpolitik bermula dari situ la. pada masa yang sama terdapat juga gerakan-gerakan kesedaran Islam yang dijalankan oleh golongan ulama tanpa menggunakan parti politik dan mereka ini dikenali sebagai gerakan islah atau lebih dikenali sebagai golongan muda.
so ada faham ka sekarang?
pas ditubuhkan bukan pasai kecewa tak dapat jadi presiden nooo tetapi kecewa kerana umno menolak kepimpinan ulama pada masa itu. clear?
kesilapan umno dari situ sehinggalah membawa kehancuran kepada sistem negara sekarang kerana di barat, sistem kapitalisme telah lumpuh dan sekarang pulak depa laksanakan sistem neoanglo kapatalisme disebabkan itulah ekonomi dunia dikuasai oleh kaum yahudi. ada faham ka?
pas tak pernah ajak seispapun maki hamun dan jika berlaku ia adalah tabiat individu tertentu sama juga mcm umno, pemimpinnya tak suruh maki hamun tapi ada juga orng umno yg suka makin hamun org mcm nazri dan tajudin perak itu.
dalam islam ada perjuangan politik dan itulah yang diperjuangkan oleh pas. bezanya dengan umno ialah dalam umno agama dipolitikkan, iaitu mencari penyelesaian hukum dengan berpolitik.
sebab tu la byk org umno jahil agama, sebab bagi puak umno, apapun umno lebih penting dalam hidup depa.
semoga hg dapat melihat dunia dengan lebih luas nooo

lidahbercabang said...

Woi..woi.. hangpa duk bising pa.. pasai Pas dan amno ka?.. elehh.. cayalah cakap ku PAS memerintah tak lama, lepas ni boleh balik la kat amno, jangan la duk susah hati sangat... ni ku nak tanya hangpa, pasai pa ku kata lagu tu (PAS memerintah tak lama), amboi mak... tolong habak mai sat... kalau hangpa tak tau.. lepas ni ku habak la hangpa.

cucu said...

puak2 amno ni dok pekak badak kat situ jugak walaupon penerangan yang berfakta dah terbentang depan mata..geng2 ni dia buat bodoh dia jer sbb hati tu dah karat biru...namm jer islam tp iman tarak..

Anonymous said...

lidah bercabang, hg ni mimpi disiang hari dan mimpi hg diulit dengan duit.
umno tak mungkin dapat balik kedah, mungkin byk lg kerusi yg hilang kot nanti sebabnya kita boleh tgk mcm mana rakyat dok tolak bn dalam pilihan raya kecik.
selamat berjuang semoga iman menjadi pendoman dalam hidup kita.

juboQera said...

Politik PAS,PKR,DAP ibarat kiambang menjulang ke atas tidak ada kekuatan di bawahnya.

Anonymous said...

"sembang UMNO tolak hudud, la cuba hampa laksana tgk kat negeri kedah ni...sbb hampa dah perintah kan, aku nak tegok puak yang sekutu ngan hampa nak kata pa....depa sokong ka dak.....benggong.."


hahahahahaha...
bdk baru ke dlm politik???
klu da krajaan pusat xbg, nk wt cmna??
tgk kes klantan n tranung nk wt, xdpt klulusan krajaan pusat,xleh wt laaa...
spe y bengomg skarang???
wekkkkkkkkkkkkk...
huhuhuhuhu...

cucu said...

wei bengong...undang2 jenayah islam dia kena dapat kelulusan kerajaan pusat la bengong..kalu pusat bn anti hudud tu tak nak luluskan..negeri yg di tadbir oleh pro hudud xleh wak apa jugak bengong. wei bengong cuba hang tengok kes kelantan dah luluskan hudud d prgkat negeri tp kera jaan bn yg anti huudud tu saman balik kerajaan negeri yg luluskan hudud tuu...
BN bengong. nama islam tp x beriman.

Anonymous said...

"wei bengong...undang2 jenayah islam dia kena dapat kelulusan kerajaan pusat la bengong..kalu pusat bn anti hudud tu tak nak luluskan..negeri yg di tadbir oleh pro hudud xleh wak apa jugak bengong. wei bengong cuba hang tengok kes kelantan dah luluskan hudud d prgkat negeri tp kera jaan bn yg anti huudud tu saman balik kerajaan negeri yg luluskan hudud tuu...
BN bengong. nama islam tp x beriman."

wow.......
ding dong...
1-0...
1 untuk cucu, 0 untuk UmNoFaNcLuB..
huhuhuhuhu...

aktivis said...

apa cerita pasai hudud la puak-puak pas ni...tingkah laku orang pas pun bukannya baguih sangat..baru perintah negeri dan pandai tibai duit balak..lagi mau cerita hudud...

Anonymous said...

wei aktivis: kalau ada bukti tibai duit balak, buat la laporan polis. Hang ingat bn nak diam ka kalau pas gagau, dah lama kena tangkap, bn cuma dok tunggu pas buat silap saja, tapi malangnya sampai la nie pas blom buat silap.
umno tibai duit balak tu semua org tau dan ada repot dah tapi sprm tak ambil tindakan. polsi pun tak siasat. tanya la sendiri awat jadi mcm tu?

cucu said...

polis, sprm, spr, mahkamah, tv3, rtm, tv9, bhairan, utusanmeloya sume tuu parti komponen bn.

UmNoFaNcLuB said...

harakah, buletin darulaman, suratkhabar Pakatan Rakyat, tu yang parti komponen mana?? leh live kat tv9 lg...sembang pandai...

Anonymous said...

UmNoFaNcLuB - harakah, beuletin darulaman dan suarat habaq Pakatan rakyat bukanlah akhbar arus perdana nooo...awatlah hang ni bengong sangat sampai tak leh beza.
tv9 keluaq pasai program kerajaan negeri bukannya pasai politik nooo...hang faham ka?

cucu said...

polis, sprm, spr, mahkamah, rtm tu agensi kerajaan...hak milik rakyat sepenuhnya...pasai apa lakk bn ambo bengong leh guna suka hati depa lakk utk sekat PR.

Anonymous said...

tak semestinya org lepasan tak kan berjaya. rezeki Allah tu dimana2 ja. dan tak semestinya org yang berjaya mcm lawyer doctor tu padai dalam semua bidang. tak baik memburukkan orang

wassalam :))

Anonymous said...

adoooooooooooiiiiiiii...
UmNoFaNcLuB kna lagiiiiiiii....
tolog slamatkan beliau.....
huhuhuhuhu...