Monday, August 10, 2009

ADUN KULIM BIADAP TERHADAP BN DAN UMNO

Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah menempelak dan kesal dengan sikap Adun Kulim , Lim Soo Nee yang melabelkan kerajaan BN sebagai 'paria' ketika sidang DUN kelmarin.

Datuk Bashah berkata, sikap itu tidak melambangkan sifat seorang pemimpin yang dipilih oleh rakyat dan perkataan kasar seumpama itu pertama kali digunakan dalam sidang DUN oleh seorang pemimpin.

Beliau berkata, perkataan kasar itu tidak pernah digunakan ketika kerajaan BN memerintah dan keadaan ini menunjukkan Adun itu cuba mencetuskan kemarahan dan tidak menghormati sensiviti pemimpin BN di sidang Dun itu.

"Sebagai Adun kita sepatutnya lebih berhati-hati dan peka dengan perkataan yang digunakan.
Sidang DUN bukanlah landasan untuk mengkritik antara satu sama lain, tetapi untuk berbincang perkara berfaedah termasuk mengenai pembangunan negeri," katanya dalam sidang media di Bangunan Tunku, semalam.

Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) kelmarin kecoh apabila seorang ahli pakatan pembangkang menyamakan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang memerintah Kedah sebelum Pilihanraya Umum tahun lepas sebagai ’paria’.
.
Keadaan menjadi riuh rendah apabila Lim Soo Nee (PKR-Kulim) menyebut "kerajaan BN paria semasa berkuasa” ketika membahaskan isu pusat penyembelihan babi sebaik Datuk Amiruddin Hamzah (PAS-Anak Bukit) selesai menjawab soalan tambahan Dr Cheah Soon Hai (BN-Derga) mengenai perkara itu.

Tindakannya mendapat reaksi segera Datuk Syed Sobri Syed Hashim (BN-Kuala Nerang), Tajuddin Abdullah (BN-Belantek), Mohd Rawi Abdul Hamid (BN-Air Hangat) dan lain-lain wakil rakyat BN yang meminta beliau menarik balik perkataan itu yang disifatkan sebagai kasar.

Paria merujuk kepada orang atau golongan paling rendah kastanya dalam masyarakat India.

19 comments:

lidahbercabang said...

Salam Datuk.. sebelum nak komen lain-lain bab, saya nak komen blog ni dulu... awat komen nak kena tunggu masa baru nak siarkan... dah tu lambat pulak tu.. ketinggalan la blog ni... seeloknya online komen orang ramai sebarang isu semasa. Kalau tak sesuai atau timpa atas batang hidup... baru deleted kemudian...

DukeOfUMNO said...

Haiyaaa...itu cina tongsan selupa itu ingat, itu sidang DUN selupa itu kongsi gelap punya meeting kaaaa? muleh sebut apa saja lia suka kaaa? Haiyaaaa...ini macam aaa...talak kualiti munya ADUN wooo...memang betut olang kata aaa...itu PKR sama DAP punya ADUN talak sekolah munya olanggg....

lidahbercabang said...

Hehe... orang dulu-dulu kata, kalau x sekolah lebih baik dari yang bersekolah... apa maksudnya?... kalau sekolah dah pandai sangat, pijak habis kepala orang... Yang tak sekolah selalunya ikut saja arahan sana sini sampai mati.... lu pikir la sendiri!!!... saya rasa kalau kita sentiasa hormati orang... tak kan lah orang nak hemtam kita??... ini mesti ada hal sampai Lee Soon Nee PKR tu cakap mcm 2... jom kita p tanya wakil rayat PKR 2. Kalau dia kurang ajar... bagilah peluang kat mak bapa dia atau pongsoi depa ajar dia balik supaya sentiasa menghormati irang. Lapi pun ini kan politik... lu pikir la sendiri!!... Mana-mana bahagian pun BN perlu juga sokongan dri orang cina... pada saya PKR, DAP, GERAKAN, MCA semuanya sama satu bangsa (CINA)... mcm kita PAS dengan UMNO... apa lu ingat orang India dan Cina percayakan sama kita ka... Lu Pikir La Sendiri... nak menang buat la cara nak menang... jangan nak menang tapi tak buat cara nak menang... uhukk!!!... PM dah dapat laporan semasa semua UMNO bahagian termasuk la UMNO Bhg Alor Setq... buatlah kerja ikhlas untuk rakan-rakan dalam UMNO, lepas tu untuk rakyat... mcm Ir Guntur.. hehe.. depan bukan main baik... belakang kerat 18... akhirnya kuasa dan negara ini menjadi milik bangsa lain... masa tu Melayu duk tadah tempurong mcm bekas Menteri Besar N9 Isa Samat kata di tingkat 7 bangunan umno satu ketika dulu... baru semua Melayu padan muka... Dato Bashah tak pa dia keturunan mamak (biasa berniaga), dia boleh jual nasi kandar yg lebih popular dari nasi Royol... SU Kadir dan Ktua Penerangan Nasir tukang basuh pinggan dan lap meja... wslam

face 2 face/// said...

woi lidah bercabang!!!!!!!ang memang kurang ajaq......kerat2 pa!aku kerat leher ang baru nak taw.......awat ang hbat cgt ka!!aku rasa ang nie pun pencacai cina babi ja!!!!!!!!!!!!!!!!ang jaga cina anak haram bleh la..........ang pun sama cm anuar ibrahim.............pengkhianat bangsa sendiri!!!!!!!!!!!!!!!!dh bodoh x cerdik plak!!!!!!!!!

putradato said...

kepada 'lidahbercadang' hang ni manusia jenis apa... hormat la sikit pemimpin2 umno bahagian.. sama2 lah kita bagi semangat kepada para pemimpin kita, kalau asyik duk mengata saja.. sampai bila orang melayu boleh berjaya... duk kira dengan bangsa pelak dan paria buat apa? hang nie pun lebih kurang macam pengkianat bangsa melayu.... otak tak cerdik

Dr Sheikh said...

Wahai "Lidahcabang" hang ni dari spesis mana . aku conform hang ni "BIAWAK" memang sesuai lah dengan hang punya tutur kata 2. Sebelum nak kata kat orang hang pi dok depan cermin tengok diri hang anak beranak hang dulu... Hang tu asai dari mana. jangan nak hentam orang tu tak betui orang ni tak betui saja. entah2 dlm .....hang. dah la x ada kerja. harap orang bagi makan orang mana bagi hang makan selama ni orang UMNO lah.....

maizatulmiza said...

Alahai si lidahbercabang... kesian sungguh masih ada orang macam u dalam dunia ni... terlebih malang lagi kalau u tu orang melayu berbangsa islam... sama ada u perasan atau dak, barisan ke-11 comment u tu, u cakap PKR semuanya CINA kan... GOOD JOB... u sendiri pun dah akuinya bahawa semua tu CINA kan?? termasuklah si ANWAR BEDEBAH tu... tak salah juga kalau u ni pun dalam kategori 1 species dengan si BEDEBAH tu jugak kan??? lagi 1, kalu nak pekondem orang tu, suluh la diri kita tu sama... jangan pakai nak menghentam tak tentu hala... bagi ada perasaan n sifat menghormati orang sikit... bukan mintak mai sujud kat tapak kaki pun... pikiaq2 la sama na... bab dok kata orang nu keturunan mamak la, orang ni tukang dok basuh pinggan, lap meja la, muka macam baik tapi macam2 u dok kata ni, apa cerita beb... u tu sapa??? hebat sangat dah ka yang dok menghina n mencaci peribadi orang sampai tak kira pangkat ni???
oklah... kepada lidahbercabang, next time... pikiaq2 jalan yang tebaik nak hentam orang... kita sendiri pun bukannya perfect sangat....oklahh.. wassalam...

demi UMNO said...

salam,1st time saya comment kt sini,kebelakangan ni kita bergaduh,mengumpat,mengata,mencaci sesama kita saja. apa faedah yang kita dapat? secara peribadi saya dapat perhatikan kekuatan melayu terutamanya UMNO sedang dihancurkan secara halus tanpa kita sedari,tak perlu la kita hebat dalam maki hamun sesama bangsa sendiri, sedangkan bangsa lain da lama nak kita jadi mcm ni,satu contoh saya nak bagi,mintak rakan2 sekalian try buat ujikaji dan renungkanlah, baru terang lagi bersuluh. cuba bawak geran rumah yang hakmilik berstatus rezab melayu ataupun perisytiharan melayu ke mana-mana bank selain CIMB,BSN atau Bank rakyat untuk buat pinjaman,rakan-rakan baru akan sedar permainan mereka untuk merendah nilai kepentingan melayu.. bank-bank tersebut yang dikuasai bukan melayu enggan memberi pinjaman rumah dengan pelbagai alasan.Apakah hartanah berstatus pegangan melayu tiada nilai langsung atau apakah agenda tersirat sebenarnya disebalik tindakan tersebut?bagi pandangan peribadi saya ini adalah satu tindakan untuk menghancurkan dan mengugat kekuatan ekonomi melayu secara halus...dari kita membuang masa melayan perkara2 yg remeh dan melaung ketuanan melayu hanya pada masa terdapat isu-isu hangat,lebih baik kita mendesak kerajaan mengambil tindakan terhadap bank2 tersebut untuk kesinambungan ketuanan melayu yang sebenarnya..wasallam

lidahbercabang said...

Hehe... depa semua melenting dekat aku... tapi depa sedarkah sikap dan gaya bahasa yang depa guna... bukan nak tunjuk ajar supaya orang jadi baik, depa pertambahkan lagi ruang kosong di dalam perut neraka... hehe... SEMOGA BERJAYA PADA PILIHANRAYA KE-13 DAN AMBIK BALIK TAMPOK PEMERINTAN

AnakKeli said...

woi..woi..woi.. lidahbercabang..hebat sungguh ka hang ni??..kata kat orang..sedap mulut ja..mulut aku pun leh tahan gak ang nak aku kata kat hang plak..aku tau hang bukan ahli UMNO..mcm aku gak..tapi aku pecaya kat UMNO.. dan UMNO saja lah yg dapat menerajui negara n negeri ni..parti lain p jahaham sikit tak boleh di harap..ni aku nak bagi tau kat hang ni lidahbercabang..hang dengaq dak ni..jaga sikit mulut tu aku takut dapat kat anuar ibrahim..jenuhh hang..penuh mulut...

lidahbercabang said...

Hehe... nampaknya hang ni kena masuk sekolah balik dan belajar tentang sejarah kenegaraan kita, sebab hang tak faham langsung tentang sistem pentadbiran negara kita. Sebagai rakyat Malaysia yang cerdik memilih dan menolak pemimpin itu hak rakyat. Kalau pemimpin dan kunci-kunci yang ada semua kuda kayu hang nak sokong lagi ka?... betoi la hang ni samdul.. orang mcm hang ni la penuh mulut kalau dapat kat dia!!... hehehe.. bagang... negara kita ada raja, ada perbendaharaan, ada parlimen, ada kabinet, ada pilihanraya... parti mana pun kalau rakyat pilih dialah memerintah... yang tu pun aku nak kena habak ka... hang ni nak kena p mandi ayak kubang kerbau baru faham kot. Tapi kali ini aku sokong BN la.. pasai Najib dan Muhyiddin pemimpin negara yang mengambil berat tentang rakyat...

AnakKeli said...

he..he..he.. tau takuttttt..tu tak kena sengat keli lagi... kita kawannn...

Anonymous said...

kah kah kah kah tedia sama sama bangang ..had dua2 ekoq tu lidahbercabang dan anakeli..ampa ni ajk pemuda loq setaq..tp tak ngaku ahli umno..mmg paria la ampa ni..cakap mmg seropa paria...bagi aku anwar ibrahim(peliwat ) tu pengkhianat melayu..tp ampa dua dua ekoq pengkhianat umno...depan datuk bashah ampa bodek dia...tp dalam ni tak ngaku ahli umno pulak...mmg sah zuza tu tersalah pilih ajk..kalau sapa2 atau datuk bashah sendiri nak tau sapa dua ekoq ni aku boleh dedahkan identiti dua ekoq ni....barua sungguh dulu nak tawar diri mai terhegeh2 kat cawangan kami suruh bagi pencalonan laa..undi laaa tp bila dah jadi ajk..ketua bahagian pun ampa suruh juai nasi kandar...dasar mulut paria dua ekoq ni...buat zuza tolong jaga skit ajk anda ..kalau hari ni ketua bahagian pun depa kondem...sapalah anda kalau depa tak pijak kepala..jejaga anakeli tu..hanya pandai bodek dan bedek..terhegeh bila depan pemimpin..tp dalam ni ...PENGKHIANAT UMNO

lidahbercabang said...

Hehe.. bab bangsa aku tak kira PAS UMNO aku bela, aku sayang, aku derma, aku tolong... yang hang ni Anonymous pasai pa... deki kot?... aku dengan Dato Paduka mana ada bodek, apa-apa pun aku sembang mcm biasa jer... hang kot yang bodek, belakang hang tutuh dia... aku tau la hang sapa... duk Jitra... hehehe

AnakKeli said...

woi..woi..woi..hang silap orang kot anonymous.. aku ajk pemuda aloq setaq??aku cabar hang buktikan??jangan sedap mulut je tuduh aku orang UMNO..aku bebas..aku penyokong orang Melayu..bukan pengampu paria macam hang..thuiiihhh..

Anonymous said...

hmmmm...nampak sangat ang tu mmg paria anakkeli...aku la ni cabaq hang untuk bersumpah dalam ni kata hang mmg bukan ajk loq setaq...sebab hang mungkin tak sangka aku akan cabaq camtu...aku mau ang bersumpah dengan nama allah bahwa ang mmg bukan ajk zuza? ada berani...tp jangan la suruh orang lain guna nik ni..tu semua trik lama...kalau ang berani buat kaihhh...mmg dari mula lagi ang tu mmg paria..paria doq hakkkkk tuihhhhhh (ludah sirih kat muka ang)

AnakKeli said...

kalau bab nk sumpah ni malas nk layan..aku sumpah ka aku tak sumpah ka aku bukan dapat apa...cittttt....

Namront0791 said...

SSSSsssssawatdhikrappppp...!!!!

Ni first time gua sampai kat sini.. woww...kat sini pun panas jugak..sakan anakKeli nih..!!!
Xmakan "CACINGGGGGG" lagi kottt..!!! eehhss... anakKeli ni memang spesis DSAI AL Juburi...! Patut mulut anakKeli kena bagi DSAI sumbat dengan @#$%^^&... baru anakKeli tau nikmat..!!
Lagi seekor lidahbercabang ni.. sat sokong,sat xsokong,sat sokong,sat xsokong.... memang patutlah hang guna nickname "lidahbercabang" macam lalang... hang pun nak makan "CACINGGGG" juga macam anakKeli ke? Opp...hang xmakan cacing, hang makan bangkai je....!!! Gua hairan lah sama lu 2ekor, Ketua Bahagian ada korek lu 2ekor punya "PUNGKOQ" ke? Lu kasi itu DSAI sudah lee..!! Lu suruh orang ni jual nasi kandar la, orang tu lap meja lah, orang ni cuci pinggan lah dan macam2 lagi...apa lu mua kena tukar pi ke KAPIT, Serawak ke? Kalau Datuk Ketua Bahagian baca ni, kasi tukar je itu lidahbercabang ke Serawak... bagi lidahbercabang berkawan dengan IBAN kat sana.. baru dia tau..he..he..he..!! Jenis pisau 2mata dia ni..!! Dok simpan pun buat apa? Jadi duri dalam daging.. Gunting dalam lipatan...!! AnakKeli tu pulak, sumbat cacingggg banyak2 dalam mulut dia, lepas tu kita salai buat kering..!!! Kuang3x..!! Apa2 pun buat Datuk Ketua Bahagian, tingkatkan lagi usaha dan rajin2 lah bantu rakyak2 yang memerlukan bantuan dan pertolongan. 1Malaysia Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan... Khorp Chai...Khorp Khun Khrappppp...!!!

Anonymous said...

cam nak kukuhkan hegemoni pon.huhu.