Wednesday, July 8, 2009

CATATAN PEMIMPIN: TELADAN DARIPADA SI CILIK

Oleh: Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah
Ketua UMNO Bahagian Alor Setar

Semasa satu majlis gotong royong membersihkan kawasan yang diadakan di Kampung Suka Menanti Hilir pada 3 Julai lepas, yang dianjurkan UMNO Bahagian Alor Setar, ada seorang kanak-kanak kecil yang begitu tekun bersama orang lain membersihkan kawasan kampung.

Beliau tidak kekok, segan silu melakukan pekerjaan yang dilakukan orang dewasa itu. Beliau juga tidak malu untuk bersama dengan golongan yang lebih dewasa daripada beliau.

Tertarik dengan gelagat beliau, lantas diluahkan pertanyaan kepada beliau kenapa seawal usia 6 tahun sanggup turun bersama dengan golongan dewasa sedangkan kanak-kanak sebaya beliau lebih leka bermain bersama kawan-kawan.

Lantas jawapan beliau adalah mahu membuat ibadah.

Terpegun dengan jawapan itu, lantas ditanya pula siapakah yang mengasuh beliau. Diberitahunya bahawa didikan tentang membuat kebaikan itu diterima di tadikanya iaitu tadika yang diuruskan oleh KEMAS.

Syukur kepada Allah, kerana segala pengorbanan para guru di Tadika KEMAS telah melahirkan seorang kanak-kanak yang mempunyai keperibadian yang sangat mulia.

Kanak-kanak lelaki yang berusia 6 tahun itu, bukan seorang sahaja hasil didikan Tadika Kemas yang telah menjadi insan yang mulia, tetapi di seluruh negara Tadika KEMAS teah berjaya menyediakan kanak-kanak dengan ilmu yang lengkap ke arah kanak-kanak itu melangkah ke alam persekolahan.

Syabas kepada guru-guru Tadika Kemas.

1 comment:

DukeOfUMNO said...

1. Menarik...sebab jarang program gotong royong diadakan...

2. Menarik...sebab ini membuktikan bahawa KEMAS lebih baik dari PASTI...hehheh...

3. Kurang menarik...mana gambaq? hehehhe...