Friday, July 24, 2009

Datuk Razali Ibrahim...bijak pilih pemimpin

















Semua lapisan rakyat khususnya golongan muda, harus bijak memilih pemimpin mulai sekarang, demi melihat perpaduan dan kesejahteraan rakyat pada masa depan terpelihara.

Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia, yang juga Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim berkata, jika pemilihan pemimpin dibuat secara membuta tuli ianya dikhuatiri akan membinasakan negara.

Beliau berkata pemimpin yang tidak bertanggungjawab akan memberi kesan kepada program pembangunan negara, sekaligus menyebabkan rakyat teraniaya.

Katanya, terdapat tiga jenis pemimpin iaitu kelas pertama; pemimpin yang tahu dan bijak menyelesaikan masalah rakyat, kelas kedua; suka menimbulkan isu, namun pada masa yang sama menyelesaikannya dan kelas ketiga; tidak boleh diharap dan tidak menghiraukan kepentingan rakyat.

"Mereka ini hanya tahu mencari kesalahan orang dan tidak bekerja untuk rakyat, jadi pemimpin berkenaan tidak sesuai dipilih untuk pembinaan sesebuah negara," katanya pada Majlis Perasmian Mesyuarat Perwakilan Pemuda Bahagian Alor Setar, baru-baru ini.

Razali turut mengingatkan golongan pemuda supaya jangan mudah terpengaruh serta terpedaya dengan dakyah pihak tertentu yang boleh mengundang ancaman kepada kestabilan dan kemakmuran negara.

29 comments:

Anonymous said...

tak payqahlah dia dok peringat kat pemuda UMNO...peringat dok buat apa lagi...dulu pun Pemuda akar umbi calon orang lain untuk KP UMNO tetapi perwakilan yang dapat mandat pi undi orang lain buat apa......takat nak cakap saja burung gagak pun boleh cakap kalau rajin dok kikih lidah......

budak mergong said...

mana hang tau......ni yang kata pemimpin kelas 2, kalau hang nak tau semua perwakilan bhgn alor setar dah mengikut mandat akar umbi....dah nasib dia nak menang nak buat camna mau x mau kita kena akur gak......dan kena terima awat hang leh tentu qada dan qadar...ha....habaq mai....hang mana tau hg asyik duk kata ja....cuba hang buat keja tgk baru hang tau...macam mana....takat ckp macam hg kata burung gagak tu.....satu lg hg duk komplain pun pakai anymous....mana id hang.....la ni bukan zaman duk bercakap...tp kena buat keja......

bomo said...

Malu weh dengar boss zuza berucap malam perasmian, tak ada gaya ketua pemuda bahagian yang bertaraf Exco Pemuda UMNO Malaysia. Ucapan dia kalau setakat berucap merasmi mesyuarat cawangan bolehlah. Berucap pada mesyuarat bahagian bukan masa nak bentang laporan aktivit yang tak hebat mana pun, tetapi masa untuk cerita hala tuju pemuda bahagian, cerita pasal visi dan misi ketua pemuda bahagian. Mungkin ketua pemuda bahagian tak ada vii kot selain dari misi perlobi projek dan gempar dengan tambah koleksi kereta sahaja.
Laih sungguh ketua pemuda Alor Setar ni, macam ni ka ketua pemuda yang kita nak sandar harapan nak ambik balik kedah.

Anonymous said...

Rooney.
Masalah berdengki dgn org ni memang tak penah habih.kesian la kat diri sendiri dok tengok org lain ja berjaya tp yg dok kata kt org ni dok mcm tu jugak.Usaha la baru dapat.Dia ni pemimpin kelas 4.ada pun tak pa x dak pun tak pa.bagi balaih
Perwakilan pemuda yang lepas mmg aku percaya. depa ni bukan kaki kecoh mcm yg dok komen anonymous tu.kita tau depa sapa.hati budi depa semua pemuda tau..benda betoi kita kata betoi.kalau anonymous ni mmg taik balaih sbb tu smpai hari ni dok lagu tu jugak.
Depa nak tukaq kreta ka bini ka depa punya pasai la.yang anonymous tu program pun tak buat dok sembang pandai.

budak mergong said...

inilah masalah org melayu...dengki x abis2 bukan nak bantu bangsa sendiri yang depa tau dengki...pasai depa la nak tukar keta berapa biji pun awat dia x bagi kat hg sebiji kot??? dlm pepatah melayu pun ada kata USAHA TANGGA KEJAYAAN...nak heran pa kat dia....dia tokey besar ada kilang...biar kat dia nak pakai kapai terbang pun.....satu lg aktiviti tak tera mana pun ada aktiviti juga..daripada duk sembang haram apa pun x buat....cakap senang la....nak buat bukan senang.......

*Redio-Bughook* said...

Tara ni la orang melayu, tak boleh tengok bangsa sendiri maju skit, kita patut bangga orang melayu maju lebih2 lagi ketua pemuda alor star, kurang2 kalau org bercakap pasai zuza , kita boleh jawab ha! tu ketua pemuda bahagian aku...ni dak bila bangsa sendiri maju skit mula nak bercakap lobi projek untuk perut sendiri,makan rasuah...dia ada kilang,buat katering, kalau dia lobi projek pun dia usaha untuk sara anak bini dia...yang dok mengata tu ADA APA??? harap teloq ja...tu mujoq Allah taala bagi kalau tidak apa pun tak dak... yang Anymous kata kalau lagu ni macam mana ambik balik negeri kedah dari tangan pembangkang... dia buat keja ka waktu PRU12 ari tu... ntah2 undi pun tak bagi... silap2 daftar pengundi pun dak ANYMOUS Oiiiiii

*Redio-Bughook* said...

Kita Pemuda Alor Star patut ucap terma kasih dan tahniah kepada seluruh AJK Pemuda UMNO Bhg Alor Star kerana telah berjaya mengadakan persidangan perwakilan pemuda pada tahun ini dengan jayanya dan gimik perasmian yang baik sekali,Woiii Anymous hang besa jd perwakilan dak??, hang pi la tengok mesy perwakilan bhg2 lain tak karan langsung, Pemuda Alor Star ja setakat la ni yang terbaik, Pasai ucapan ketua pemuda biasa la... timb. menteri dgn timb. peng. badan perhubungan ada di depan memang la ketaq, tu mujoqq dia bleh caap jugak, aku ingat kalau bagi hang cakap Anymous pakai kencin!!! tang tu, kita sembang kat kedai kopi bleh laaa pang! pang! pang!, tak pa lepaih ni aku nanti habaq kat AJK pemuda alor star suruh bawa hang skali bila jadi wakil penyelaras perhubungan pemuda negeri kedah, dan bagi sebagai wakil untuk berucap, aku ingat bukan takat kencin!!! silap - silap hang Beghak!!! tang tu... hahahaha

*Redio-Bughook* said...

Oiiitttt... Silap aku nak bagi tau kat BOMO bukan Anymous

aktivis said...

Tahniah buat ajk pemuda atas kelancaran program perasmian persidangan pemuda bhgn alor setar...hebattttt!!!
Tapi yang kecewa sikit tu masa mesyuarat tinggal dua tiga perwakilan saja...macam buat mesyuarat syok sendiri sama-sama ajk saja...persidangan macam tu tak pernah terjadi kat lain-lain bahagian pemuda dalam kedah ni... ajk lebih ramai dari perwakilan...termasuk kerusi-kerusi kosong yang lebih banyak dari audince....
nampak bukan macam program persidangan pemuda UMNO tapi lebih kepada program perasmian...
semasa perasmian pun ada 2-3 cawangan pemuda yang tak hadir langsung....macam mana ajk buat keje pun tak tau lah , sampai jadi camni...sepatutnya persidangan tersebut sebagai ruang untuk perwakilan menyatakan hasrat akar umbi untuk didengar dan diteliti serta diambik tindakan oleh pimpinan pemuda alor setar
pasai ucapan Exco pemuda malaysia zuza tu biasa la....ucapan yang tidak menunjukan seorang yang rajin membaca..itulah yang dapat digambarkan , tapi kira ok la berani juga buat ucapan....
cuma terfikir saya...adakah semangat pumuda-pemuda UMNO sudah tiada lagi ...... kepada barisan pimpinan PEMUDA UMNO Alor Setar turunlah selalu ke bawah..dekati kembali hati pemuda..jadilah diri sebagai pemimpin kelas pertama

DukeOfUMNO said...

Nasib baik Razali yag mai rasmi...kalau KJ mai rasmi...hehehhe...siap laaa...hehehhe...anyway, kredit to Pemuda UMNO A.Setaq sebab bagi undi kat DM....aku yakin dengan Pemuda A.Staq dan kepimpinannya...yang mana yg dengki tu...hehhehe...tak payah mimpi la nak jadi ketua...Zubir and Syed Rizal got my all support! Hidup Pemuda Aloq Staq!

*Redio-Bughook* said...

Yang sebenarnya saya pun tak paham dengan pemikiran org melayu yang sangat kolot mcm [aktivis] sbb u tak bleh pikiaq ka, kita ni mesy pemuda umno bhg yang dihadiri oleh perwakilan yang berumur rata-rata bawah 40-an, bukan kita mesy. persatuan pengakap di peringkat sekolah yang berumur rata-rata 17thn ke bawah yang mana depa ni di kawal mcm anak ayam oleh cikgu2, jadi depa ni tak bleh nak lari balik, adakah AJK pemuda bhg nak kepung perwakilan mcm anak ayam tak mau bagi semua perwakilan balik, ini adalah terpulang kepada perwakilan sama ada kalau depa rasa mesy perwakilan itu adalah satu tempat atau medan untuk pemuda di peringkat akar umbi melontarkan cadangan, pandangan... ini lah tempatnya... tapi kebanyakan perwakilan yang hadir tempoh hari tidak merasakan apa fungsi mereka menjadi perwakilan... hanya mai makan tengok perasmian... pastu kalau ada pertandingan undi... pastu balik... itu lah yang terjadi... jadi adakah apa yang berlaku tempoh hari kita harus menuding jari ke arah Ketua Pemuda Bhg/ Naib Ketua Pemuda Bhg & Seluruh AJK Pemuda Bhg untuk dipersalahkan. WAHAI!!! [AKTIVIS] YANG CERDIK PANDAI, BUDIMAN, CENDIAKAWAN & CENDAWANNNN... SEBELUM BG KOMEN PIKIAQ DAN SELIDIK DULU...KALAU U KATA MESY. PERWAKILAN ADALAH MEDAN UTK MELONTARKAN PANDANGAN... KENAPA U TAK CAKAP DAN LONTARKAN BUAH PIKIRAN U YANG BERRRRNAASSSSS SANGAT TU...(IDEA U TU NAK KENA BAYAQ KA)

maizatulmiza said...

alahai aktivis... awatla dengan u ni....

Anonymous said...

alahai aktivis... jangan pandai duk komen saja... cakap banyak, kerja tak jalan... tahniah kepada Ketua Pemuda, EXCO & Ahli Jawatankuasa PPUBAS yang berjaya mengadakan Mesyuarat Perwakilan PPUBAS 2009 dengan jayanya tanpa ada gangguan pihak yang selalu dengki pada orang yang berjaya.... hidup ZuZa

putra mantap said...

alahai aktivis... jangan pandai duk komen saja... cakap banyak, kerja tak jalan... tahniah kepada Ketua Pemuda, EXCO & Ahli Jawatankuasa PPUBAS yang berjaya mengadakan Mesyuarat Perwakilan PPUBAS 2009 dengan jayanya tanpa ada gangguan pihak yang selalu dengki pada orang yang berjaya.... hidup ZuZa

*Redio-Bughook* said...

kita dah nampak betapa minatnya golongan muda dalam bhg alor setar minat dalam melayari blog dan mudah2an dengan prestasi yang meningkat dalam komen2 ini yang mana komen paling banyak adalah pemuda, saya amat berharap Ketua Pemuda A/Star dapat membuka satu blog yang khusus untuk Pemuda Bhg A/Star...

cucu azizan said...

Redio,

Saya setuju dengan anda, Pemuda UMNO Alor Setar kena beri perhatian khusus bab IT ni. kena cari cara bagaimana nak gunakan IT bagi dekat dengan orang muda. tak kisahlah buat kursus ka, bengkel ka, kem cyber ka, yang penting pegang anak muda kawasan alor setar dan dekatkan hati mereka dengan UMNO

budak mergong said...

cucu azizan,

canteeeeeeeeeeeeekkkkkkkkkkkkkkkkkk................

budak mergong said...

kepada redio bughok.....saya sokong cadangan anda..........syabas.....canteekkkkkk......

aktivis said...

*Redio-Bughook* .... jangan la terlalu emosi baca betul-betul komen saya tu...hehehehe...*Redio-Bughook* ni kalau letak kat barisan depan perang mesti jadi panglima..anyway syabas la *Redio-Bughook* atas peranan u pertahankan bos-bos u , kesetiaan macam ni la yang dicari....dan kadang-kadang kesetiaan keterlaluan macam ni lah juga yang sebabkan UMNO di jauhi oleh akar umbi...tak boleh dikritik dan diberi pandangan...selamat berjuang buat *Redio-Bughook*

starman hutch said...

Sembang sembang juga, mesti mau ingat. Memuji, mengutuk mesti mau ingat niat tu... Allah Maha Melihat... dan Allah menyediakan syurga dan negaka. Pilihlah syurga... 2244

*Redio-Bughook* said...

TERIMA KASIH LAAA [aktivis] atas ucapan tuuuu... tapi Sebenaqnya saya bukan pertahan sapa2...yang benaq tetap benaq dan yang salah tetap salah dan harus menerima teguran... tetapi kita kalau nak bercakap atau tegur bagi pandangan biaqlah betul dan berfakta... bukan ikut AUTA!!! atau dengaq ckp orang...yang sebenaqnya org mcm [aktivis] nilah yg akan merosakkan minda kawan2 pemuda kita krn DIALAH YANG BERCAKAP MENGIKUT EMOSI...saya rasa [aktivis]ni tidak suka kpd sdr. ZUZA kottt... BETUL TAK?...saya ingat dia ni penyokong kuat CKG SHAHRANI KOTTTT...hehehe JANGAN MARAH!!!

aktivis said...

*Redio-Bughook*...zuza pun sokong ckg shah pun kawan...dah dua2 tu orang UMNO ...yang penting umno...lain kali kita perlu kritik atau lontarkan pandangan lah kat PEMUDA , sbb tak boleh terima kritikan dan pandangan..ok la..tapi I suka cara U semangat!!! macam nia la baru boleh berjuang..teruskan my dear *Redio-Bughook* ...salam perjuangan ;-))))

Bin Shahab said...

kepada aktivis dan semualah....
nasihat saya...saya percaya semua memberi pendapat dan pandangan untuk menambaik baik pemuda alor setar....tapi pandangan dan kritikkan yang diberi janganlah trus menjurus kepada hukuman...dalam apa-apa kepincangan yang berlaku semestinya mempunyai sebab dan musababnya.....adalah tidak adil jika semua permasalahan puncanya semua diletakkan pada AJK pemuda...AJK tidak pernah dibayar gaji untuk memegang jawatan...tanggungjawab diambil rasa tanggungjwab atas membela anak bangsa...saya percaya pimpinan asetar akan cuba sedaya upaya untuk membaiki keadaan supaya akan bertambahbaik dari semasa ke semasa....sedangkan lidah lagi tergigit...

starman hutch said...

Zuza lepasan Universiti yang dah terbukti berjaya dalam dunia perniagaan, Guntur pun apa kurangnya IR dan ada syarikat sendiri di KL, Tok Bashah plak berpengelaman luas dalam politik sampai berapa penggal dah dia menang sehinggalah kaya raya dengan cara jalan politik... kita ada pa.. TELOR DUA BIJI... TELOR PUN KEMURUK.. kalau baling ke langgit jangan kata manusia, ayam pun lari tutup hidung.. huhu... 2244

*Redio-Bughook* said...

KES PEMBALAKAN : Satu laporan akan dibuat oleh Pemuda Kedah berkenaan kes berkenaan di Pej SPRM, Anak Bukit pd HARI INI!!! jam 4ptg... JOM KITA PI RAMAI2 MENUNJUKKAN BANTAHAN KITA TERHADAP PECAH AMANAH & PENYELEWENGAN oleh pembangkang terhadap kes pembalakan haram yg telah berlaku.

DukeOfUMNO said...

Tu diaaaa...Bin Shahab dak ber"suara"...heheh...

Kengkawan...biasa la...mana2 tempat pun ada masalah...tak terkecuali Pemuda A.Setaq...Pok Nik pun ada "masalah" dgn Hadi & Nasha...Tapi aku yakin dgn kemantapan gandingan Zuza dan Pak Tuan...Aloq Staq tak banyak masalah jika dibandingkan dgn bahagian lain...tapi itu bukan satu tiket utk depa masuk bakoi angkat sendiri...depa kena lipat gandakan usaha menarik golongan muda A.Setaq utk menyelami semangat nasionalis yg semakin pudar dalam kepala depa tu...sifat jati diri amat perlu diserapkan dalam jiwa depa agar mereka tidak "dijual" hidup2 oleh Perosak Rakyat pimpinan Anvar Abraham AlJuburi...PR bersekutukan Syaitan menurut saranan fatwa Pok Nik...golongan muda A.Setaq wajib diselamatkan! (terutamanya juboq depa dari dirodok oleh Peliwat Tegar yg sekoq tu!) muahahahhahha...

aman sejagat said...

hidup zuza.....hidup tuan syed rizal....

putra mantap said...

kepada AJK PPUBAS yang berada di atas pentas malam mesyuarat perwakilan 2009 memang mantap dan nampak sebagai orang Profesional... Jawatankuasa dah buat kerja, tapi kalau Ketua Pemuda Cawangan dan perwakilan yang tak hadir.. depa memang tak 'cerdik'... nak kumpul 'KORUM' mesyuarat pemuda cawangan pun penat, macam mana nak naik tingkat 8' bangunan tunku... Ketua- ketua Pemuda hanya pandai bercakap di kedai kopi saja... masuk saja gelanggang, depa pakat getar lutut.. LOVE YOU 2 Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar... ZuZa Pilihan Kami

lidahbercabang said...

Hidup ZUZA... hidup Guntur, ikut giliran Guntur dulu baru ZUZA, saya percaya ZUZA ada akai ada di atas kepala bukan di kepala lutut... jadi kita semua jangan duk tertipu dengan dakwah sorang dua yg nak memecah belahkan keharmonian antara depa dalam UMNO Alor Setar.. bila dah habis zaman depa... hang pulak abik alih... kalau hang tak sokong, lepas ni kalau orang buat kat hang balik macam mana?... guna akai pala atas jangan guna akai pada bawah.